LCHF

Kategori: Allmänt

Fick en fråga om jag kunde förklara hur jag äter och ge lite tips, klart att jag kan göra det.
 
Jag äter efter en metod som heter LCHF, den är inte bra för er som tränar mycket för ni behöver kolhydrater och det äter inte jag. Men här kommer två listor på vad man får äta och inte äta när man äter LCHF.
 
SAKER MAN KAN/SKA ÄTA:

* KÖTT- Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden på köttet är nyttig, precis som skinnet på kycklingen. 
 
* FISK/SKALDJUR- Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Men all fisk går bra. Undvik panering på fisk. Alla räkor, kräftor, musslor och sånt är jättebra.
 
*ÄGG- I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiskt.
 
*NATURLIGT FETT, FETA SÅSER- Använd gärna smör och grädde i matlagningen för då blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, Hollandaisesås och alla sorters såser är jättebra så länge dom inte innehåller socker.
Stek maten i smör och inte margarin. Margarin är inte bra fett, och det är samtidigt skadligt för människor med astma eller allergier. Smör är nyttigt fett och bra för hälsan.
 
*GRÖNSAKER- Grönsaker är alltid bra. Men bara grönsaker som växer ovanför jorden. Så som alla sorters kål. Vitkål, rödkål, blomkål, broccoli, brysselkål. Eller sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat, m.m.
 
*MEJERIPRODUKTER- Välj alltid det fetaste allternativet. Riktigt smör att steka i, och grädde i maten. Bregott är det bästa smöret. Créme fraiche, feta ostar (all sorts ost är bra) Turkisk yoghurt. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter. Ingen lättfil till frukost tillexempel. Fett är bra, om det är rätt sorts fett. 
 
*TV-GODIS- Nötter, alla sorter. Men i måttliga mängder. För mycket nötter är inte bra.
 
*BÄR- Också i måttliga mängder. Bra att servera med grädde.
 
 
 
 
SAKER MAN SKA UNDVIKA:
 

*SOCKER- Det är värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklas, kakor, bullar, fikabröd, vanlig glass, frukostflingor. Även sötningsmedel ska helst undvikas.
 
*STÄRKELSE/KOLHYDRATER- Bröd, pasta, ris, potatis, pommes, chips, gröt, mussli, blodpudding, Rotfrukter som växer under jorden. T:ex Morötter. Fullkorn i alla saker är bara mindre dåligt. Fortfarande är det inte bra att äta, men det är mycket bättre än vanligt bröd. 
 
*MARGARIN- Detta ska man undvika helt. Onyttigt. Inga hälsofördelar, smakar inte lika bra i mat. Farligt för människor med astma och allergier som sagt. 
 
*ALKOHOL- Det är flytande kolhydrater och fullt i socker. 
 
*FRUKT- Innehåller mycket fruktsocker, men går fortfarande bra att äta till t:ex frukost, istället för godis, och när sötsuget sätter sig in. Men inte i för stora mängder.
 
 
 
 
UNNA DIG SJÄLV:
 

*MÖRKCHOKLAD- Minst 70% kakao i, också i måttliga mängder.
 
 
 
DRICK TILL VARDAGS:
 

*VATTEN- Direkt ur kranen. Smaksatt eller kolsyrat om du vill ha det.
 
*KAFFE- Gärna med grädde i.
 
*TE- Alla sorter, helst grädde i.
 
*LIGHTDRICKA- Om du vill dricka dricka på helgerna så drick lightdricka. För det är mycket bättre och helt okej enligt LCHF
 
 
 
FRUKOST/MELLANMÅL:
 

*Om du vill ha en macka på morgonen så ta det grovaste du hittar. Ha alltid bregott på om du vill ha smör. Alla sorters skinka och ostar, eller övriga pålägg är jättebra. Ta gärna en mandarin eller något också så att du får i dej ordenligt med vitaminer.
 
Japp, detta är så jag äter. Vissa kommer säkert tycka att jag är dum som äter såhär men jag gillar det och det funkar jättebra för mej!
 
 
 

Kommentarer

  • läsare säger:

    när började du med lchf? hur länge planerar du att fortsätta? :) kram!

    Svar: Jag började för en månad sen ungefär tror jag,jag ska äta såhär fram till 1a December sen så tänker jag tjocka mej hela julmånaden haha, och börja med LCHF efter nyår igen :) Kram!
    Amanda Johansson

    2012-11-06 | 09:21:01

Kommentera inlägget här: